Reading Time: 2 minutes

Okres letni często kojarzy się wakacyjnym wypoczynkiem i regeneracją sił, jednak nie zawsze taki efekt jest wpisany w sezon urlopowy. Wiele zależy od trybu życia w czasie wolnym od pracy. Warto dowiedzieć się, jak dbać o zdrowie latem, przebywając w domu i na wyjeździe, aby rzeczywiście powrócić do pracy wypoczętym i w dobrej formie. Na co zwrócić uwagę przede wszystkim? Jakie badania wykonać?

1. Zadbać o siebie dzięki diecie

2. Troska o wzrok

3. W zdrowym ciele zdrowy duch

Czasami troska o siebie wymaga tylko wdrożenia kilku nawyków. Niekiedy natomiast warto zaopatrzyć się w sprzęt medyczny przeznaczony do własnych celów – dostępny na przykład na https://medwil.pl/.

Zadbać o siebie dzięki diecie

Wakacje często zachęcają do testowania nowych potraw i stołowania się w restauracjach. Niestety, w takich okolicznościach nietrudno o niezdrowe odżywianie. Dietetycy zalecają, aby nawet na urlopie spożywać małe posiłki w regularnych odstępach czasu, nie przesadzać z fast foodami, słodyczami i tłustymi potrawami. Ponieważ wakacje to sezon na wiele owoców i warzyw, nietrudno odżywiać się zdrowo – wystarczy czerpać z ich dobrodziejstwa. Latem, zwłaszcza w dni, w które temperatury rosną, należy pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów. Lepiej nie przesadzać z alkoholem i innymi używkami.

Troska o wzrok

Nie można zaniedbywać także kwestii zdrowia oczu. Przed wyjazdem na urlop warto przeprowadzić standardowe badanie okulistyczne, które pozwoli zweryfikować ostrość widzenia i w razie potrzeby dopasować okulary. Poza tym do walizki powinny trafić szkła przeciwsłoneczne z odpowiednimi filtrami. Czasami, w razie potrzeby, wykonuje się także dodatkową diagnostykę, na przykład test Wortha. Pozwala on sprawdzić obuoczne widzenie. Badany otrzymuje specjalne okulary ze szkłami czerwony i zielonymi, przez które spogląda na umieszczone przed nim światła. W ten sposób można sprawdzić, czy w którymkolwiek oku dochodzi do tłumienia bodźców wzrokowych.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Wakacje czasem zachęcają do błogiego lenistwa, z drugiej jednak strony – możliwości aktywnego wypoczynku są bardzo szerokie. Systematyczny wysiłek fizyczny pobudza organizmy dzieci i dorosłych do produkcji endorfin – hormonów szczęścia. Mięśnie są wzmocnione, stawy uelastycznione, a cały organizm bardziej dotleniony. Korzystne jest to, że każdy może wybrać takie ćwiczenia, jakie sprawiają mu największą przyjemność: pływanie, bieganie, jazdę rowerem czy na rolkach, a nawet turystykę konną czy żeglarstwo.